چه زيباست هر صبح

قبل از خورشيد

به خدا سلام کنيم

نام خدا را آرام نجوا کنيم

و آرام بگيريم

به نام خدا

صبحتون بخير

زندگيتون به سمت خدا

صبحتون به سمت خدا

چه زيباست هر صبح  قبل از خورشيد  به خدا سلام کنيم  نام خدا را آرام خدايا، پروردگارا، جز تو كه را دارم؟ تا برطرف شدن ناراحتى و نظر لطف در كارم را از او درخواست كنم

فرازی از دعای کمیل

️سوال:

ما ميدونيم که تو اذان ((اشهدان علي ولي الله ، و حجته الله)) وجود نداره و ما خودمون اضافه کرديم .

خداوند همه چيز رو با نظم خاصي قرار داده همون طور که تو قرآن خيلي چيزاي مخفي و اسرار آميز با اين نظم به وجود آمده پس ميتونيم بگيم که ممکن خداوند تو اذان هم اين اسرار مخفي رو قرار داده و ما با دستکاري در اجزاي اذان اين اسرار رو خراب کرديم؟

پس آنوقت بايد تو قرآن هم دستکاري ميکرديم درسته؟

آيا درسته ما تو کار خدا دخالت کرديم و اين کار رو انجام داديم؟

️پاسخ:

با تشکر از ارتباط شما بزرگوار با مرکز ملی پاسخگویی

نکته اول : اذان نزد شیعیان اهل‌بیت علیهم‌السلام همان‌گونه که امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند به این وجه است:

اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنَ‏ مُحَمَّداً رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ أَشْهَدُ أَنَ‏ مُحَمَّداً رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه‏(۱)

نکته دوم : شهادت به ولایت امام علی علیه‌السلام در اذان در نظر فقهای شیعه ،استحباب بوده و آن را جزء اذان نمی‌دانند.

امام خامنه‌ای در این رابطه می‌فرمایند:« أشهد أنّ علياً ولي الله» به‌عنوان شعار تشيع خوب و مهم است و بايد به‌قصد قربت مطلقه گفته شود، ولى جزو اذان و اقامه نيست.(۲).

نکته سوم :علت استحباب شهادت به ولایت امام المتقین ، روایاتی است که از طریق اهل‌بیت علیهم‌السلام صادرشده است.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید :«… پس هرگاه شخصی از شما گفت لا اله الا الله ، محمد رسول‌الله پس باید بگوید علی علیه‌السلام ،امیرالمؤمنین است.(۳)

نکته چهارم :درباره فصول و کیفیت اذان نزد اهل سنت ،بین علمای آنان اختلافات زیادی وجود دارد.

ابن رشد قرطبی می‌گوید:«علمای اهل سنت به چهار دسته درباره اذان اختلاف پیدا کردند : اول ان است که تکبیر را دو بار بگوییم و شهادتین را چهار بار و بقیه فصول را دومرتبه، که امام مالک و مذهب اهل مدینه چنین است.قول دوم اذان اهل مکه است که امام شافعی قائل به آن است ؛

تکبیر شهادتین را چهار بار و بقیه فصول اذان را دومرتبه بگوییم و قول سوم اذان کوفیان است که تکبیر را چهار بارو بقیه فصول اذان را دومرتبه میگویند ابوحنیفه قائل به آن است .و قول چهارم اذان بصریان است که ابتدا تکبیر را چهار بار میگویند سپس شهادتین وحی علی الصلوه وحی علی الفلاح را هرکدام سه بار تکرار می‌کنند سپس از اول شروع می‌کنند و برای بار سوم ایضاً تکرار می‌کنند و حسن بصری و ابن سیرین قائل به آن هستند »(۴)

نتیجه اینکه شیعیان در اذان دست کاری نکرده و همان طور که گفتن هر ذکری در بین نماز هیچ اشکالی ندارد، تصریح به ولایت امام المتقین در اذان هم هیچ اشکالی نداشته و تغییر در اذان محسوب نمی شود.

موفق باشید
پی‌نوشت‌ها:
۱٫ من لا يحضره الفقيه ،ج۱، ص ۲۰۳
۲٫ اجوبة الاستفتاءات امام خامنه‌ای ، ج ۱ ، ص ۱۳۳
۳٫ الاحتجاج ، ص ۲۳۲٫
۴٫ شرح بداية المجتهد ج۱ ص ۲۴۷ ۲۴۸

ارسال سوالات از طریق ربات زیر:

️ ir bot

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

اعتقادی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

نظرات برای این مطلب بسته شده است.

Sorry, the comment form is closed at this time.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار